Ontwikkeling treinbaan

Als je begint, weet je eigenlijk nog niet waar je mee begint. Je hebt een ovaaltje en dan een L. Dan komt er een brug overheen. Je begint met wissels en seinen. Je gaat van analoog naar digitaal. In mijn geval hebben de Fleischmann rails twintig jaar op zolder gelegen en mijn treintjes ook. Het viel mij reuze mee om de boel na al die jaren weer aan de praat te krijgen. Er was niet veel verval. Na één winter, had ik behoefte aan vernieuwing. Ik had me al wat verdiept in digitaal en een begroting gemaakt. Bij het digitaal maken moet je namen geven. Daaruit ontstond mijn thema: De rit van mijn geboorteplaats, naar mijn woonplaats. Niet alles hoeft precies te zijn. Zo is de rit van Arnhem naar Zwolle rechtsom mijn zogenaamde IJsselroute en de rit van Arnhem naar Zwollen linksom de Veluweroute. Die laatste route over Heerde, Apeldoorn en Dieren bestaat al lang niet meer. Het stukje van Zwolle naar Ommen heet de Vechtdalroute.

Ik heb er acht treinen op rijden die volgens dienstregeling rijden of vrij kunnen rijden. Je moet wel goed opletten, anders gaat dan het één en vervolgens het ander fout. Soms zit ik gewoon met de handen over elkaar omdat de boel automatisch rijdt. Het komt nog een keer zover, dat de livestream van de trein op één van deze pagina’s te bewonderen is. Railaway van Gert Hengelaar….. We gaan het zien! Hieronder een afbeelding van de baan uit het programma iTrain.

Treinbaan eerste versie

Inmiddels heb ik de baan verhuisd van het kleine slaapkamertje op de verdieping naar een kamer op de zolder met een dakkapel. De ruimte is van drie vierkante meter naar zes vierkante meter gegaan. De capaciteit en de mogelijkheden zijn enorm toegenomen. Er zijn drie niveau’s. De remise is onder Ommen. De uithoek, zoals het rangeercomplex heet bij station Arnhem is boven station Arnhem. De volgende opdracht is om het mooie station Arnhem van Ben van Berkel na te bouwen. Met name de wokkel is een uitdaging. Op dit moment heb ik diverse foto’s van het station Arnhem Centraal als decoratie in gebruik.

Treinbaan versie twee

Slingerend door de treinbaan heb ik inmiddels een baan voor auto’s gemaakt met het Faller Car System. Op de baan rijdt nu nog één vrachtautootje met een DCC decoder, die via infrarood bestuurd wordt. Zie hier voor meer technische informatie. Binnenkort komt daar een bus bij. Mijn oude trolley van Brawa rijdt ook over de autobaan. De auto’s worden ook vanuit iTrain bestuurd.

Autobaan

22 november 2020 / 31 mei 2019 / 10 maart 2019

(De foto bovenaan de pagina is de besturing van de treinen op Station Ommen in de jaren 70, toen ik daar dagelijks de trein pakte.)